Fără îndoială, internetul și rețelele sociale sunt descoperiri majore. Au au democratizat informațiile și au făcut posibil un nivel de conexiune care înainte nu era posibil. Cu toate acestea, există și o mulțime de hype care le înconjoară, forme de „nouă media”, așa cum sunt adesea menționate. Mai ales cu tot hype-ul care înconjoară rețelele sociale, ți-ai imagina că sunt un remediu de marketing pentru toate. Mulți „guru” auto-proclamați ai rețelelor sociale te-ar face să crezi că rețelele sociale sunt viitorul întregului marketing și asta dacă nu îți dedici tot sau cea mai mare parte din resursele de marketing către rețelele sociale, ești un business care va ieși în curând din afaceri.
Desigur, ca și în cazul majorității hype-ului, este nevoie să păstrezi un nivel de realitate pentru a face acest lucru, separă faptele de ficțiune. Înainte de a fi etichetată ca fiind împotriva rețelelor de socializare, voi stabili poziția mea. Am folosit rețelele sociale în mai multe afaceri și continui să-l folosesesc în mod regulat.
Cu toate acestea, pentru că există atât de mult hype care înconjoară rețelele sociale, vreau să-l pun în perspectivă pentru tine și te ajută să vezi unde se încadrează într-o strategie de marketing completă.
O campanie de marketing de succes trebuie să aibă trei elemente vitale corecte:
Piața – Piața țintă către care trimiți mesajul
Mesaj – Mesajul sau oferta de marketing pe care o trimiți
Media – Mediul pe care îl utilizezi pentru a îți comunica mesajul către piața țintă, de ex. social media, radio, poștă directă, telemarketing, internet, TV, etc.
Trebuie să le iei în calcul pe toate trei pentru a avea o campanie de succes. Trebuie să trimiți mesajul potrivit pieței țintă potrivite, prin canalul media potrivit. Eșecul la oricare dintre aceste trei elemente îți va cauza probabil o campanie de marketing care eșuează. Înțelegerea acestui cadru ajută la introducerea lucrurilor în context. Rețelele sociale, prin definiție, sunt o media – nu este o strategie.
Fundamentele testate în timp ale marketingului nu se schimbă brusc doar pentru că apare un nou tip de media. Următorul lucru pe care trebuie să-l întrebi – este social media potrivită pentru afacerea ta? Amintește-ți de cele trei lucruri pe care trebuie să le faci corect pentru o campanie de succes, mass-media este una dintre ele. Fiecare tip de media are idiosincraziile ei și rețelele sociale nu fac excepție. Iată câteva dintre lucrurile pe care trebuie să știi când vine vorba de rețelele sociale:
În primul rând, nu este mediul ideal de vânzare. Îmi place să mă gândesc la rețelele sociale ca la o
adunare socială sau petrecere. Cu toții am fost la adunări unde cineva, poate un membru al familiei sau un prieten a fost mușcat de bug-ul de marketing pe mai multe niveluri.
Face pe toată lumea să se simtă inconfortabil pentru că oamenii nu sunt în mindset-ul de cumpărare și se simte ca un moment nepotrivit pentru a face sau a primi un argument de vânzare. Social media este
exact la fel. Vânzarea deschisă și prezentarea constantă a ofertelor este în general considerată un comportament slab pe rețelele de socializare și poate duce la respingerea afacerii tale de către oameni, mai degrabă decât să-i atragi.
Cu toate acestea, la fel ca o adunare socială din viața reală, rețelele sociale sunt un loc grozav unde poți crea și extinde relații care se pot transforma ulterior în ceva comercial dacă există o potrivire bună. Unul dintre cele mai valoroase lucruri pe care le văd în rețelele sociale este a fi capabil să evaluezi emoțiile clienților față de afacerea ta și să interacționezi cu clienți vocali care oferă fie laude, fie plângeri într-un forum public.
Un beneficiu secundar al acestui lucru este dovada socială. Fiind accesibil, răspunzând la critici sau
lăude și interacționând cu clienții tăi creează dovezi sociale și face perspectivele și clienții simt că au de-a face cu oameni mai degrabă decât cu o corporație fără chip. Amintește-ți că oamenii cumpără de la oameni.
În primul rând, poate fi o pierdere de timp. Simțind că trebuie să răspunzi la fiecare comentariu poate fi obositor și poate fi o pierde timp departe de sarcinile de marketing care îți pot oferi o rentabilitate mult mai bună a timpului și a banilor investiți.
Este important să fii disciplinat cu utilizarea rețelelor sociale. Unii oameni au percepția că marketingul pe rețelele sociale este „gratuit”. Este cu adevărat doar dacă timpul tău nu valorează nimic.
În al doilea rând, este problema proprietății. Pagina și profilul tău de socializare sunt de fapt proprietatea rețelei de socializare. Așa că petrec foarte mult timp și bani construind un profil și audiență pe aceste rețele ajung să-și construiască mai degrabă profilul de social media decât afacerea.
Preferința mea pe cât posibil este să îmi construiesc și să dețin propriile active de marketing cum ar fi site-uri web, bloguri, liste de e-mail etc. Apoi folosesc social media ca o modalitate pentru a genera trafic către aceste active de marketing. În acest fel, intră timpul și efortul meu renovându-mi propria „casă” mai degrabă decât pe cea a unui proprietar care mă poate da afară oricând.
Un exemplu clasic de motiv pentru care dorești să faci acest lucru este schimbarea politicii Facebook privind pagini de afaceri. Anterior, dacă oamenii au „apreciat” pagina de Facebook a companiei tale ar putea ajunge gratuit la întregul public. Deci întreprinderile au petrecut mult timp, bani și efort pentru ca oamenii să le „aprecieze” pe pagina lor de Facebook.
Acum Facebook îți cere să le plătești de fiecare dată când dorești să trimiți un mesaj întregii tale audiențe, altfel îți permite doar să ajungi la un mic procent.
Pentru cei care au cheltuit resurse uriașe pentru a-și construi o audiență pe Facebook, asta a venit ca o lovitură uriașă. Acesta este unul dintre motivele pentru care personal aș prefera să am 1.000 de oameni în propria mea listă de e-mailuri decât peste 10.000 de persoane care „apreciază” pagina mea de Facebook.
Ca întotdeauna în orice strategie de marketing, este de o importanță vitală să aflăm unde potențialii tăi „se întâlnesc” și utilizează media adecvată pentru a îți transmite mesajul prin intermediul lor. Rețelele sociale pot fi sau nu unul dintre acele locuri pe care le potențialli tăi clienți le frecventează cel mai des.
Știm cât de copleșitor și de înfricoșătoare poate fi începerea site-ului tău! Sunt șanse să nu fii web designer sau copywriter,
și, deși îâi cunoaști afacerea/produsul/serviciul pe dinafară, este posibil ca proiectarea unui site web să nu fie punctul tău forte.
Oamenii iau decizii în mai puțin de 4 secunde făcând presupuneri. Emoția este totul.
Facem presupuneri despre oamenii pe care tocmai îi întâlnim, despre produse și mărci.
Nu avem timp să analizăm fiecare aspect al unei situații, al unei persoane sau al unui produs, așa că folosim comenzi rapide.
Creșterea prețurilor NU este la fel de simplă ca simpla schimbarea a numerelor de pe site-ul web.
Întreaga strategie de brand trebuie să fie ridicată pentru a se potrivi cu calitatea produselor tale.
Mesajele brand-ului tău trebuie să vorbească cu cele mai profunde dorințe ale clienților dvs. ideali.
Întreaga ta experiență trebuie să spună „Sunt de bună calitate și sunt scumpă”.
Un program de succes în educarea clienților poate avea un impact semnificativ asupra afacerii tale, inclusiv creșterea nivelului de satisfacție a clienților, reducerea costurilor de asistență, îmbunătățirea adoptării produselor, generarea de clienți potențiali.