Psihologia vânzării este ceva care mă pasionează cu adevărat.
Dacă ai fost vreodată la un eveniment de networking, probabil că ți s-a întâmplat asta o dată sau de două ori. Cineva vine să salute și în loc să afle ceva mai multe despre tine, începe să vorbească despre serviciile lui și să-și promoveze cărțile de vizită.
Este pur și simplu nepoliticos.
Și nu funcționează.
Te face să te gândești negativ la persoană (și la brand, prin extensie) imediat.
Cu toate acestea, deși știm cu toții că este nepoliticos, adesea facem această greșeală inconștient pe site-urile noastre web, în social media.
Îți promovează serviciile înainte ca tu să ai ocazia să „vorbești” și să „te cunoști”.
Ai experimentat vreodată asta?
Ei bine, astăzi vreau să îți vorbesc despre procesul psihologic de care ai nevoie pentru a le permite clienților să treacă pentru ca ei să fie gata să audă și să ia în considerare oferta ta.
Dacă ești în afaceri de ceva timp, cu siguranță ai auzit despre „pâlnia de vânzări” – sau „funnel de vânzări” , sau „sales funnel” .
Probabil știi că ai nevoie de unul și, de asemenea, știi că te poate ajuta enorm să-ți vinzi serviciile sau produsele.
Majoritatea agenților de marketing se concentrează însă pe partea tehnică a pâlniei:
Ceea ce nu vorbesc, totuși, este faptul că pâlnia de vânzări este mai degrabă un proces psihologic decât un set de pași tehnici.
Este procesul prin care trebuie să treacă oamenii pentru a fi gata să audă despre brand-ul tău și să ia în considerare oferta ta.
Pâlnia de vânzări este o șansă pentru ei de a:
În timpul acestui proces, dacă este configurat corect, poți construi o conexiune și o relație cu clienții potențiali și pentru ca aceștia să treacă la nivelul următor într-un mod natural.
Fără promovare deranjantă, fără vânzare incomodă.
Doar un proces natural bazat pe faptul că tu îi servești și ei îți descoperă oferta.
Le creează dorința de a cumpăra de la tine și le oferă șansa de a vedea dacă ești brand-ul potrivit pentru ei.
Nu există un model de pâlnie de vânzări pe care trebuie să-l urmezi. Există câteva elemente de bază pe care tindem să ne construim pâlniile, dar fiecare strategie ar putea fi într-adevăr atât de diferită.
Vezi, poți duce pe cineva dintr-un pin Pinterest într-o postare pe blog, apoi pe lista ta de e-mail, webinar și să-i vinzi cursul sau serviciul tău.
Sau poți pur și simplu să afișezi un anunț pe Instagram și să duci oamenii direct la finalizarea comenzii.
O altă modalitate grozavă este să aduci oamenii de la reclamă la rezultate personalizate, să-i hrănești și să le vinzi mai târziu. Dar, având atât de multe posibilități și soluții tehnice diferite, trebuie să înțelegi psihologia din spatele acesteia pentru a putea proiecta una care este perfectă pentru tine.Când începi să vinzi prea devreme, se simte insistența. Ei bine, pentru că de obicei este inconfortabil pentru client.
A vinde este TOTUL despre ceea ce oferi. Facilitează o schimbare. Ajută-ți clienții să obțină ceea ce au nevoie CÂND sunt pregătiți.
În caz contrar, veți încerca pur și simplu să le vinzi ceea ce oferi și acest lucru nu este de ajutor.
Acesta este tocmai motivul pentru care nu avem pachete pe site-ul nostru web și recurgem întotdeauna la a programa un apel de descoperire (Discovery Call Gratuit) cu potențialii noștri clienți înainte de a le spune exact cum îi putem ajuta.
Dacă nu vorbim mai întâi cu ei, nu înțelegem afacerile, situația, obiectivele și provocările lor unice, astfel cum le putem crea oferta perfectă pentru ei?
Să le vinzi un pachet fix înainte de a afla care sunt obiectivele lor și de ce au nevoie de fapt pentru a ajunge acolo ar fi un deserviciu, nu ești de acord?
De aceea, astăzi ne vom scufunda adânc în toate etapele prin care trece o persoană, de când nu știe despre tine sau nu realizează că are o problemă, până în punctul în care devine clientul tău.
Nu cred în păcălirea oamenilor spre vânzare.
Folosirea psihologiei pentru a te ajuta să vinzi este ideală, dar este foarte important să vindem doar celor pe care îi putem ajuta să-și atingă obiectivele.
De aceea, refuzăm cu grație unele dintre persoanele care doresc să lucreze cu noi: lucrăm doar cu cei despre care știm că le putem aduce un ROI (Return of Investment) și se află în nișele în care suntem specializați.
În mintea noastră, este pur și simplu un lucru corect de făcut.
La fel cum este construirea unei relații în viața reală, vânzarea durează ceva timp și este un proces. Se poate face rapid dacă ești priceput și îți cunoaști bine clienții, dar, de obicei, este nevoie de ceva timp pentru ca oamenii să treacă la etapele următoare.
Nu grăbi lucrurile dacă nu trebuie. Mai bine concentrează-te pe a le oferi sfaturi efectiv la fiecare pas și vei vedea cum îți vor mulțumi pentru că ai urmat acest proces!
Da, vânzarea se poate concentra pe ajutor și poți avea oameni care îți mulțumesc pentru că le-ai vândut (am întâlnit asta de multe ori!).
Ceea ce este important pentru ca acești pași să pară naturali și să funcționeze cu adevărat este să cunoști profilul ideal de cumpărător.
Trebuie să știi:
Există 5 pași și există un motiv pentru asta: acestea sunt toate etapele psihologice necesare pentru ca clienții tăi să devină gata să cumpere de la tine.
Ordinea este foarte importantă și nu o poți schimba. Așa funcționează creierul nostru: trebuie să devenim conștienți, să fim interesați și abia apoi să luăm în considerare achiziția.
Pentru a construi un interes trebuie să existe o dorință, iar pentru dorință, avem nevoie de conștientizarea problemei (sau a nevoii).
Psihologia vânzării: 5 etape prin care parcurg oamenii înainte de a fi gata să cumpere
Aici oamenii devin conștienți de brand-ul tău sau de problema pe care o au (sau ambele).
S-ar putea să nu fi auzit de tine înainte și acum ți-au văzut anunțul sau site-ul tău web sau au auzit despre tine undeva. Este ca și când cineva îți prezintă pe altcineva și această persoană devine conștientă de existența ta.
Sau ca atunci când cineva îți spune despre problema lui și devii conștient că o ai și tu.
Sau când vezi un colier frumos pe Instagram și devii conștient că ai nevoie de el în viața ta.
Ce ai face în această etapă? Desigur, prezintă-te, spune-le puțin despre tine și întreabă-i despre ei. Fă o primă impresie bună, fă-i interesați să afle mai multe.
Dacă vinzi ceva care nu rezolvă cu adevărat o problemă, dar îi ajută pe oameni să se îndrepte spre plăcere – cum ar fi bijuterii sau haine la modă, poți crește gradul de conștientizare prin conținut precum editările produselor, distribuirea pe rețelele sociale.
Trebuie să fii văzut și să-ți atragi publicul.
Astfel îi ajuți să treacă la următoarea etapă…
Odată ce manifești interes către audiența ta, că le VEZI și lupta lor, identifici cauza reală a luptei lor, este timpul să dezvălui această cauză reală.
Încă nu este momentul să vinzi, dar este un moment perfect pentru a le arăta că îi cunoști, le știi visele, obiectivele, luptele și provocările lor și că ai ceva care îi va ajuta.
Este un moment perfect pentru freebie(ceva gratuit): ceva care le va oferi valoare și le va oferi detalii despre cine ești.
Arătându-le cauza adevărată a luptei lor și oferindu-le câteva sfaturi, îi faci să simtă că este posibil să-și depășească provocările cu ajutorul tău.
Pentru bijuterii sau buticuri de modă este posibil să treci oamenii prin această etapă în același timp cu etapa de conștientizare. Dacă cineva vă vede postarea pe Facebook, devine atât conștient de brand-ul tău(și de produsele tale minunate) cât și suficient de interesat pentru a face clic și a trece la etapa următoare.
Acum, publicul tău vrea să știe cum TU îi poți ajuta. Ce este dincolo de soluția temporară, gratuită, câteva sfaturi, un câștig rapid.
Aceștia se vor uita la paginile tale de vânzări, vor verifica cum este să lucreze cu tine, cum sunt produsele tale, vor citi recenziile și vor încerca să-și dea seama care dintre produsele sau ofertele tale este ceea ce au ei nevoie.
Este, de asemenea, un moment în care s-ar putea să se uite la concurența ta, care oferă lucruri similare.
Este un moment perfect să le arăți de ce ești ideal pentru ei, să le oferi mărturii și dovezi sociale și, practic, să le relaxezi:
Clienții vor cumpăra de la brand-urile care au abordat cel mai bine starea lor interioară, sentimentele și obiecțiile lor, nu de la cei care au cele mai bune produse sau servicii.
Cu toții evaluăm lucrurile folosind mintea noastră logică, dar luarea deciziilor este făcută exclusiv de emisfera noastră dreaptă – creierul nostru emoțional.
Oamenii vor evalua cine sunt produsele cele mai bune, dar în cele din urmă, vor merge cu un brand care a făcut o legătură cu ei cumva.
De aceea, 1-2 etape sunt cruciale, iar educarea publicului este atât de importantă.
Acesta este momentul în care facilitezi o vânzare. Acest lucru s-ar putea întâmpla în apelul de descoperire (Discovery Call Gratuit) sau în paginile de produse și de blog.
Potenții tăi clienți ți-au evaluat oferta și acum au nevoie de ajutorul tău pentru a ajunge de la un prospect interesat la un client.
Ei știu că doresc și au nevoie de ceea ce oferi, așa că treaba ta este să le faci cât mai ușor procesul de a cumpăra de la tine:
Odată ce au cumpărat de la tine, devine clientul tău. Așadar, tratează-i ca pe o regalitate, deoarece clienții care revin pot aduce mult mai multe venituri decât cei noi + este mai ieftin să vindzi clienților existenți decât să obții alții noi.
Este cu 60-70% mai ușor să convertești un client existent decât să vinzi unuia nou!
Ai grijă de clienții tăi, oferă-le modalități de a cumpăra din nou de la tine.
Invitați-i la întâlniri, asistență sau produse/servicii „doar pentru membrii”, unde au loc strategii pentru a afla mai multe despre ei și despre nevoile lor.
Aceasta este, de asemenea, o etapă în care dorești să îți răsfeți clienții și să-i faci să rămână loiali brand-ului tău.
Există diferite strategii pentru a face asta, dar unele dintre favoritele noastre cu siguranță îi urmăresc din când în când, le trimit conținut util sau inspirațional sau îi contactează de ziua lor, oferind o reducere frumoasă la un produs la care s-au uitat pentru o vreme.
Adăugarea unei note frumoase de „mulțumire” la comenzi este, de asemenea, o idee grozavă. Dacă poți semna personal, va fi o notă plăcută, personală.
Urmărirea clienților tăi pe rețelele sociale și interacțiunea efectivă cu conținutul lor sau chiar redistribuirea va continua, de asemenea, să construiască legătura între ei și tine.
Ca în orice relație, dacă vrei să înflorească, trebuie să o uzi în mod regulat.
După cum ppți vedea, trecerea oamenilor de la conștientizare la clienți fideli necesită câțiva pași, dar dacă este făcută corect, te poate ajuta să îți construiești o relație mai puternică, un factor de like și încredere și să obții un client fidel care va reveni pentru mai multe produse/servicii și își va aduce și prietenii.
Totuși, totul începe cu înțelegerea profilului tău ideal de cumpărător. Numai atunci îi poți servi bine și îi poți face să simtă că le citești gândurile.
Branding-ul este ceea ce leagă totul: îi va face pe oameni să simtă că brand-ul tău este perfect pentru ei și va face vânzarea mult mai ușoară.
Știm cât de copleșitor și de înfricoșătoare poate fi începerea site-ului tău! Sunt șanse să nu fii web designer sau copywriter,
și, deși îâi cunoaști afacerea/produsul/serviciul pe dinafară, este posibil ca proiectarea unui site web să nu fie punctul tău forte.
Oamenii iau decizii în mai puțin de 4 secunde făcând presupuneri. Emoția este totul.
Facem presupuneri despre oamenii pe care tocmai îi întâlnim, despre produse și mărci.
Nu avem timp să analizăm fiecare aspect al unei situații, al unei persoane sau al unui produs, așa că folosim comenzi rapide.
Creșterea prețurilor NU este la fel de simplă ca simpla schimbarea a numerelor de pe site-ul web.
Întreaga strategie de brand trebuie să fie ridicată pentru a se potrivi cu calitatea produselor tale.
Mesajele brand-ului tău trebuie să vorbească cu cele mai profunde dorințe ale clienților dvs. ideali.
Întreaga ta experiență trebuie să spună „Sunt de bună calitate și sunt scumpă”.
Un program de succes în educarea clienților poate avea un impact semnificativ asupra afacerii tale, inclusiv creșterea nivelului de satisfacție a clienților, reducerea costurilor de asistență, îmbunătățirea adoptării produselor, generarea de clienți potențiali.